Tips om tinnitus te verlichten

Bij Lapperre weten we dat elke persoon zijn tinnitus anders ervaart. Ook de aanpak ervan is dus heel persoonlijk. Door de band genomen, zijn er echter 3 manieren om verlichting te brengen:

  • Stilte vermijden

Voor een tinnituspatiënt is absolute stilte de grote vijand. De waarneming van andere omgevingsgeluiden verkleint immers het contrast met de tinnitus, waardoor die minder luid wordt en op termijn sneller uit het bewustzijn verdwijnt.

  • Bewustzijn veranderen

Als u er ook in slaagt om de negatieve betekenis die u aan tinnitus koppelt, te veranderen, dan kunt u deze geluidsprikkel beter plaatsen. Hierdoor herkennen de subcorticale filters de prikkel als een neutraal geluid, zoals bijvoorbeeld een slikgeluid. We slikken ontelbare keren per dag, zonder dat we ons bewust zijn van het geluid. Als u nu slikt én bewust luistert, hoort u hoe luid dat klinkt. Ook tinnitus kan dit stadium bereiken, waarin u het geruis pas hoort als u er echt aandacht aan schenkt.

  • Ontspanning

Ontspanning, hobby’s, muziek of sport kunnen bovenstaand effect versterken, want helpen uw aandacht te verleggen. U kunt ook proberen om zich bewust te richten op geluiden uit uw omgeving, zoals een fontein of vogelgefluit. Uw gemoedstoestand kan invloed hebben op de symptomen van tinnitus. Zo kunnen negatieve gevoelens zoals angst en stress tinnitus nog verergeren. Hoofdpijn en tinnitus gaan dan soms met elkaar gepaard.


Lukt het u niet om op deze manier uw oorsuizen en andere tinnitusklachten te verminderen? Lees dan meer over het Lapperre Tinnitus Management Plan. Het Lapperre Tinnitus Management Plan werd ontwikkeld om ervoor te zorgen dat tinnitus uw dagelijkse leven niet meer beheerst.