Sonova is een toonaangevende internationale leverancier van innovatieve hooroplossingen. De groep werd opgericht in 1947 en er werken meer dan 14.000 toegewijde medewerkers. Het hoofdkantoor van Sonova is gevestigd in Stäfa in Zwitserland.
De belangrijkste merken van de groep zijn Phonak, Unitron, Hansaton, Advanced Bionics en AudioNova. Het productportfolio van Sonova behoort tot de meest uitgebreide in de industrie en strekt van hoortoestellen en cochleaire implantaten tot draadloze communicatieoplossingen.
Sonova richt zich met 3 kernactiviteiten - hoortoestellen, retail- en cochleaire implantaten – op de gehele markt voor hoortoestellen. Het verkoop- en distributienetwerk van de groep bestaat uit meer dan 50 eigen groothandelsbedrijven en ruim 100 onafhankelijke distributeurs. Dit wordt aangevuld door Sonova's detailhandel, die professionele audiologische diensten biedt via een netwerk van 3.500 locaties in 19 landen.
Sonova streeft naar een wereld waarin iedereen zonder beperkingen kan genieten van het horen. Ondersteuning van de Hear the World Foundation hoort bij deze missie.
Meer informatie vind je op www.sonova.com en www.hear-the-world.com.
Een toestelletje dat lijkt op een klassieke aansteker. Het kastapparaat werd op de borst gedragen, waarbij een draadje liep tot aan het oor. Daarop werd vervolgens een luidspreker bevestigd met een oorstuk in het oor. Dit apparaat werd enkel bij ernstiger gehoorverliezen (+60dB) aangemeten, want het versterkte werkelijk alles. Was je op een feest, dan werd al het feestgedruis even luid versterkt in je oren. Dragers konden hun kastapparaat dan ook enkel verdragen in rustige situaties.
Een hoorbril? Jazeker! De ‘beentjes’ van het brilmontuur waren eigenlijk hoorapparaten. Je moet je voorstellen dat de hoortoestellen uit die tijd zodanig groot en log waren, dat het onmogelijk was om zowel een bril als hoortoestellen te dragen. Vandaar: de hoorbril! Groot minpunt: als je hoortoestellen stuk waren, kon je plots ook niet meer zien. En was je brilglas stuk, kon je ook niet meer horen …
Het ging om toestellen die in je hele oorschelp zaten. De ideale oplossing voor mensen die ook een bril droegen. In een later stadium konden we hoorsystemen discreet ook in het gehoorkanaal op maat aanmeten.
Hoewel deze toestellen nog steeds àlle geluiden versterkten, kon je met de afstandsbediening al wel verschillende programma’s kiezen. Dat zorgde ervoor dat storende geluiden minder versterkt werden. Maar nog steeds hoortoestellen die vooral nuttig waren in rustiger situaties.
In 92 kwamen de eerste niet-lineaire hoortoestellen op de markt. Dat zorgde ervoor dat sterke geluiden niet of nauwelijks extra versterkt werden terwijl zachte geluiden net meer versterkt werden. Een échte meerwaarde voor het hoorcomfort!
In 94 kwam een belangrijke doorbraak in de hoortoestellenindustrie met de opkomst van de dubbele microfoon. Die nam de spraak op vanuit de spraakrichting vooraan, wat een mijlpaal betekende in verstaanbaarheid in rumoerige situaties. De stem van je gesprekspartner werd versterkt, het achterliggend omgevingsgeluid werd minder versterkt.
Vervolgens komen in 96 de allereerste digitale hoortoestellen op de markt. Dat digitale aspect zorgde voor meer mogelijkheden, meer technologie en andere geluidsbewerkingen in een relatief klein toestelletje. Vanaf dan konden pieken in spraakvolume onderscheiden worden van rumoer.
Een mijlpaal voor de miniaturisering van hoorapparaten. Nooit eerder waren hoortoestellen zo klein en discreet. Ze zaten achter je oor met een fijn draadje tot in je oor. En nog een weetje, men noemden het geen hoortoestellen, maar een ‘personal communication assistant’, een communicatiesysteem dus. En dat was het eigenlijk ook. Het verbeterde je spraakverstaanbaarheid en dus ook je communicatie.
De evolutie zet door, want de eerste hoortoestellen met Bluetooth doen hun intrede. Toen enkel nog mogelijk via een accessoire (Icom), maar je kon al spreken van connectiviteit!
Ook 2011 mogen we noteren als een échte mijlpaal. Bij Lapperre in België brengen we als enige op de hoortoestellenmarkt de Lyric uit. De allereerste 100% onzichtbare hoortoestellen in België. Niet enkel helemaal onzichtbaar, ze blijven ook nog eens 7/7 en 24/24 in je oor zitten en dat gedurende 3 maanden. Niet mis als mijlpaal, toch?
In 2016 komen de eerste oplaadbare hoortoestellen op de markt. Een echt verademing voor dat gepruts met kleine batterijtjes … én duurzamer dan ooit!
Waar in 2008 Bluetooth mogelijk was via een accessoire, kunnen we 11 jaar later échte connectiviteit waarmaken en dat in al zijn aspecten. Bluetooth is voortaan mogelijk op alle hoortoestellen en voor elke gebruiker.
We kunnen er niet onderuit, iedereen wordt ouder … en dat is voor de een al wat lastiger dan voor de ander. Maar wist je dat met enkele eenvoudige tips ook echt gezond ouder kan worden, en dat dat ook ten goede komt van je gehoor?
Daarenboven lanceerden we hoortoestellen die hierop helemaal inspelen. De Lumity Fit en Lumity Life bijvoorbeeld. Die zorgen voor een zorgeloos hoorcomfort, ook in de meest uitdagende situaties. Ben je een fervente sportliefhebber en ga je nog dagelijks fietsen of zwemmen? De Lumity Life kan tegen vocht en water. Daarenboven houden je hoortoestellen ook je stappen bij, en ze kunnen je hartslag meten.