Aanbod
Horen
Magazine
Over Lapperre
0800 10 888
HOORCENTRUM
NL
Nederlands
Français
Search for:
Maa-Vri: 8u-18u Zat: 9u-13u
0800 10 888
HOORCENTRUM
Afspraak
Home
Aanbod
Hoorapparaten
Onze nieuwste hoortoestellen
Oplaadbare hoorapparaten
Merken hoorapparaten
Prijzen hoorapparaten
Terugbetaling
Betalingsmogelijkheden
Verzekering
HoorSupport plan
Service vanop afstand
Gehoorbescherming
Oordoppen op maat
Universele oordoppen
Gehoorbescherming op het werk
Accessoires & Onderhoud
Accessoires voor tv
Accessoires voor gesprekken
Waarschuwingssystemen
Batterijen
Onderhoudsproducten
ComfortPlus plan
Horen
Ons gehoor
Hoe horen wij?
Hoe kan ik mijn gehoor testen?
Naar een beter gehoor
Gehoorverlies
Leven met een hoortoestel
Tinnitus
Wat is tinnitus?
Oorzaken en soorten
Voorkomen & behandelen
Gratis online infosessie: tinnitus
Magazine
Blog overzicht
Categoriën
Gehoor & Gehoorverlies
Hoorapparaten & Technologie
Tinnitus
Gehoorbescherming
Gehoorgezondheid
Interviews
Aanbevolen artikels
6 weetjes over gehoorverlies en je hersenen
Meer lezen
Is timing belangrijk? 5 feiten en fabels over hoortesten
Meer lezen
Over Lapperre
Waarom Lapperre?
Over ons
Professionele gehoorbescherming
Gratis online infosessies
Trade-in
Houd je hersenen fit
World of Hearing
Expert Solutions
Hearing Innovations
Hearing Protection
Werken bij Lapperre
Werken als audicien in een hoorcentrum
Werken als gehoorconsulent in een hoorcentrum
Werken in ons hoofdkantoor
Zorgeloos genieten van de nazomer!
Wil je nog lang nagenieten van de geluiden van de zomer? Kom naar de kortingsdagen van Lapperre en profiteer van een mooi voordeel op je hoortoestellen!
NL
FR
Lapperre – Hoortoestellen en hooroplossingen
Zoeken op de website
Search for:
#Gehoorverlies
#Tinnitus
#Hoortoestellen
#Audicien
Quick Links
HOORCENTRUM
0800 10 888
Contact
Vacatures
Over Lapperre
Vrijblijvend uitproberen
De beste manier om te achterhalen of een hoorapparaat iets voor u is? Het zelf testen! Test onze hoorapparaten nu zelf 1 maand vrijblijvend uit.
Vrijblijvend testen
Hoorapparaten
Onze nieuwste hoortoestellen
Oplaadbare hoorapparaten
Merken hoorapparaten
Prijzen hoorapparaten
Terugbetaling
Betalingsmogelijkheden
Verzekering
HoorSupport plan
Service vanop afstand
Gehoorbescherming
Oordoppen op maat
Universele oordoppen
Gehoorbescherming op het werk
Accessoires & Onderhoud
Accessoires voor tv
Accessoires voor gesprekken
Waarschuwingssystemen
Batterijen
Onderhoudsproducten
ComfortPlus plan
Online Hoortest
Benieuwd hoe het gesteld is met uw gehoor? Kom het snel te weten met onze gratis online hoortest.
Nu starten
Ons gehoor
Hoe horen wij?
Hoe kan ik mijn gehoor testen?
Naar een beter gehoor
Gehoorverlies
Leven met een hoortoestel
Tinnitus
Wat is tinnitus?
Oorzaken en soorten
Voorkomen & behandelen
Gratis online infosessie: tinnitus
Blog overzicht
Categoriën
Gehoor & Gehoorverlies
Hoorapparaten & Technologie
Tinnitus
Gehoorbescherming
Gehoorgezondheid
Interviews
Aanbevolen artikels
6 weetjes over gehoorverlies en je hersenen
Meer lezen
Is timing belangrijk? 5 feiten en fabels over hoortesten
Meer lezen
Waarom Lapperre?
Over ons
Professionele gehoorbescherming
Gratis online infosessies
Trade-in
Houd je hersenen fit
World of Hearing
Expert Solutions
Hearing Innovations
Hearing Protection
Werken bij Lapperre
Werken als audicien in een hoorcentrum
Werken als gehoorconsulent in een hoorcentrum
Werken in ons hoofdkantoor
Voor professionals: NKO-web
Een speciale website voor onze neus-, keel- en oorartsen.
Ga naar NKO-web
Home
Home
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Lapperre
versie 12.2023
1. Algemene bepalingen
1.1. Huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op de gehele contractuele relatie tussen de klant en Lapperre.
1.2. Door de loutere ondertekening van een bestel- of herstelbon, een ontvangstbewijs of eender welke bijzondereovereenkomst, erkent de klant uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden, alsook er volledig mee in te stemmen.
1.3. Lapperre raadt de klant aan om deze algemene voorwaarden goed door te nemen en vervolgens te bewaren.
1.4. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, kan er niet worden afgeweken van deze algemene voorwaarden. Eventuele andersluidende algemene voorwaarden van de klant kunnen dan ook niet van toepassing zijn. De klant verklaart uitdrukkelijk op de hoogte te zijn van het feit dat hij, middels ondertekening van de contractuele documenten van Lapperre, desgevallend uitdrukkelijk afstand doet van de eigen algemene en/of bijzondere voorwaarden.
1.5. De bepalingen in de bijzondere voorwaarden (die van toepassing zijn op verschillende specifieke contractuele documenten) van Lapperre, zullen steeds als aanvulling gelden op de bepalingen van huidige algemene voorwaarden. In geval van een eventuele tegenstrijdigheid tussen gehele of gedeeltelijke bepalingen uit de voormelde bijzondere voorwaarden en de huidige algemene voorwaarden, zullen de gehele of gedeeltelijke bepalingen uit de bijzondere voorwaarden voorrang genieten, zonder dat daarmee de toepassing van de algemene voorwaarden (voor wat betreft het niet-tegenstrijdige gedeelte) wordt uitgesloten.
1.6. Lapperre behoudt zich het recht voor om huidige algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen en/of aan te vullen. Gewijzigde/aangevulde algemene voorwaarden hebben geen retroactieve werking, waardoor zij enkel worden toegepast op contractuele documenten die worden afgesloten na de wijziging en/of aanvulling.
1.7. De algemene voorwaarden kunnen door de klant worden opgevraagd bij elk verkooppunt van Lapperre of worden geraadpleegd op de website van Lapperre: www.lapperre.be.
2. Identiteit van Lapperre
2.1. Lapperre is de handelsnaam van Sonova Retail Belgium NV, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0403.020.251.
2.2. Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden wordt onder Lapperre verstaan: alle verkooppunten, vestigingseenheden en/of rechtspersonen die behoren tot het Lapperre-netwerk (zijnde Lapperre Hoorcentra en Lapperre Partners).
3. Aanbiedingen, offertes en abonnementen
3.1. Alle aanbiedingen en/of offertes van Lapperre zijn steeds vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Toezending van aanbiedingen, brochures, prijslijsten enz. verplichten Lapperre niet tot het aangaan van een overeenkomst.
3.2. Alle offertes van Lapperre worden schriftelijk meegedeeld en gelden voor een periode van een (1) maand na uitgiftedatum, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
3.3. Elke offerte is steeds beperkt tot hetgeen daarin uitdrukkelijk is opgenomen.
3.4. Indien de klant slechts een gedeelte van de in de offerte voorziene diensten en/of producten bestelt, heeft Lapperre het recht om deze bestelling te weigeren of om de prijzen, zoals opgenomen in de offerte, te herzien.
3.5. De door Lapperre in haar aanbiedingen en/of offertes vermelde bedragen, die verwijzen naar eventuele tussenkomsten door ziekenfondsen, zijn steeds indicatief en onder voorbehoud van goedkeuring. Deze tussenkomsten zijn geenszins van toepassing op de verkoop van accessoires.
3.6. De klant kan er desgevallend voor opteren om gebruik te maken van een abonnementsformule van Lapperre. Dergelijke abonnementen zijn onderhevig aan bijzondere voorwaarden. Deze bijzondere voorwaarden kunnen door de klant steeds bij Lapperre opgevraagd worden.
4. Totstandkoming, voorwerp, wijziging en annulering van een overeenkomst met Lapperre
4.1. Door de loutere ondertekening van een bestel- of herstelbon, een ontvangstbewijs of eender welke bijzondere overeenkomst, komt een overeenkomst met Lapperre tot stand.
4.2. Door de ondertekening van de bestel- of herstelbon wordt Lapperre belast met de levering van de producten en/of diensten die daarin worden vermeld.
4.3. De overeenkomst die tot stand komt door ondertekening van een bestelbon en die betrekking heeft op producten waarvoor een eventuele tussenkomst van het ziekenfonds mogelijk is, wordt steeds gesloten onder een ontbindende voorwaarde. Dit houdt in dat indien de betrokken NKO-arts weigert een medisch voorschrift voor de aflevering van een toerusting ter correctie van het gehoor voor te schrijven en/of de adviserend geneesheer van het betrokken ziekenfonds de aanvraag voor de verzekeringstegemoetkoming weigert én de klant daarvan tijdig (zie alinea 2) de nodige bewijsstukken overmaakt aan Lapperre, de overeenkomst met Lapperre automatisch is ontbonden. Een dergelijke ontbinding van de overeenkomst geschiedt steeds kosteloos voor de klant. In voorkomend geval – dus wanneer één van voormelde ontbindende voorwaarden zich realiseert – verbindt de klant zich ertoe de desgevallend reeds ontvangen producten in originele staat en verpakking terug te bezorgen aan Lapperre binnen de 2 werkdagen na ontvangst van de weigeringsbeslissing van de NKO-arts en/of de adviserend geneesheer van het betrokken ziekenfonds.
Het komt evenwel aan de klant toe om bewijsstukken voor te leggen die een eventuele weigering van de NKOarts en/of de adviserend geneesheer aantonen. Indien de klant nalaat om dergelijke bewijsstukken aan
Lapperre over te maken binnen de 2 maanden na de datum waarop de bestelbon (met vermelding van producten waarvoor een eventuele tussenkomst mogelijk is) werd ondertekend, vervallen de ontbindende voorwaarden en wordt de overeenkomst definitief. De klant is in voorkomend geval (in overeenstemming met artikel 6.6) dan ook verplicht om over te gaan betaling van de totaalprijs, zoals vermeld op de bestelbon.
Lapperre geeft de klant echter de mogelijkheid om de overeenkomst alsnog te beëindigen na voormelde periode van 2 maanden doch uiterlijk tot 3 maanden na ondertekening van de bestelbon. Deze mogelijkheid tot eenzijdige beëindiging van de overeenkomst door de klant kan enkel en alleen op voorlegging van een weigeringsbeslissing (van de NKO-arts en/of het ziekenfonds). Deze eenzijdige beëindiging is ook niet kosteloos voor de klant. Lapperre is in voorkomend geval immers gerechtigd een schadevergoeding aan te rekenen ten belope van 25 % van de totaalprijs, zoals vermeld op de bestelbon. Desgevallend brengt de klant Lapperre schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot eenzijdige beëindiging van de overeenkomst, vergezeld van een kopie van de weigeringsbeslissing van de NKO-arts en/of de adviserend geneesheer van het betrokken ziekenfonds. De klant verbindt er zich in voorkomend geval toe de reeds ontvangen producten in originele staat en verpakking terug te bezorgen aan Lapperre en dit binnen de 2 werkdagen na de schriftelijke kennisgeving van de eenzijdige beëindiging van de overeenkomst.
Bij gebreke aan schriftelijke kennisgeving tot eenzijdige beëindiging van de overeenkomst en/of voorlegging van een weigeringsbeslissing binnen voormelde termijn van 3 maanden na ondertekening van de bestelbon, zal de klant bijgevolg gehouden zijn tot betaling van de totaalprijs, zoals vermeld op de bestelbon.
Indien de klant ervoor kiest om – ondanks een eventuele weigeringsbeslissing – de producten te houden en de totaalprijs volledig zelf te betalen, zal Lapperre een factuur opstellen voor de totaalprijs (dus zonder tussenkomst van het ziekenfonds).
Indien daarentegen de NKO-arts overgaat tot het voorschrijven van een medisch voorschrift en de adviserend geneesheer de aanvraag voor de verzekeringstegemoetkoming goedkeurt, wordt de overeenkomst definitief.
In voorkomend geval is de klant verplicht om het “Getuigschrift voor aflevering” (Bijlage 12) in samenspraak met Lapperre in te vullen en te ondertekenen, binnen een termijn van 1 maand na kennisname van voormelde goedkeuringen, bij gebreke waaraan Lapperre gerechtigd is om de totaalprijs, zoals vermeld op de bestelbon, aan de klant aan te rekenen en factureren.
Lapperre behoudt zich – in de situaties zoals bedoeld in alinea 1 en 3 van dit artikel – evenwel het recht voor om eventuele schade aan of het verlies, dan wel de diefstal of waardevermindering van de producten – die door de klant werden gebruikt doch aan Lapperre dienen te worden terugbezorgd – te factureren aan de klant.
4.4. De door Lapperre in de offertes, bestel- of herstelbonnen vermelde/verstrekte gegevens/informatie, is gebaseerd op de door de klant op de datum van de offerte, bestel- of herstelbon verstrekte en voor Lapperre beschikbare gegevens. Lapperre zal echter niet gebonden zijn voor zover er na opmaak en overhandiging van voormelde documenten aan haar nog aanvullende informatie zou worden verstrekt door de klant of derden. Desgevallend zal Lapperre de klant hiervan op de hoogte brengen.
4.5. Een wijziging van de bestel- of herstelbon, een ontvangstbewijs of een bijzondere overeenkomst is slechts geldig indien Lapperre zich schriftelijk met deze wijziging akkoord heeft verklaard.
4.6. De klant erkent ingelicht te zijn over en aanvaardt dat productie, technieken, technologie en design onderworpen zijn aan evoluties in de medische sector, met als gevolg dat wat betreft hoorapparaten en accessoires sommige details licht kunnen afwijken van het bestelde of afgebeelde
model van het product. Deze afwijkingen mogen evenwel geenszins afbreuk doen aan de specifieke kenmerken en/of het bijzonder door de klant beoogd gebruik, zoals voorafgaandelijk schriftelijk meegedeeld aan en aanvaard door Lapperre.
4.7. Voor zover de klant een overeenkomst sluit met Lapperre onder ontbindende voorwaarden, zoals bedoeld in artikel 4.3, is Lapperre – op het moment waarop zij de bestelde producten reeds aan de klant levert doch de ontbindende voorwaarden zich nog niet hebben gerealiseerd en de termijn van 2 maanden, waarvan sprake in artikel 4.3, alinea’s 2 en 3, nog niet is verlopen – gerechtigd om de klant te verzoeken een waarborg te blokkeren bij Lapperre ten belope van 50 % van het op dat moment vooropgestelde persoonlijke aandeel in de totaalprijs van de bestelde producten (dus na aftrek van het bedrag waarvoor tussenkomst door het ziekenfonds wordt gevraagd). Een dergelijke waarborg dient ter (gedeeltelijke) dekking van het risico op schade/verlies/waardevermindering van de bestelde producten die de klant reeds in ontvangst neemt en vrij kan gebruiken, desgevallend tot op het moment waarop een ontbindende voorwaarde zich realiseert.
4.8. De waarborg die de klant bij Lapperre blokkeert, kan door Lapperre: (i) in mindering worden gebracht van het finaal door de klant te betalen persoonlijk aandeel, waarbij de waarborg alsdan fungeert als een aanbetaling; (ii) in mindering worden gebracht van de totaalprijs die de klant dient te betalen in geval van een weigering van de NKO-arts en/of het ziekenfonds, doch het de uitdrukkelijke wens is van de klant om de reeds geleverde producten toch te behouden; (iii) worden aangewend ter (gedeeltelijke) compensatie van de door Lapperre geleden schade/verlies/waardevermindering wanneer de klant de producten na ontbinding van de overeenkomst niet terugbrengt of terugbrengt in een beschadigde staat; (iv) worden aangewend ter (gedeeltelijke) compensatie van de vergoeding waartoe Lapperre gerechtigd is wanneer de klant de overeenkomst (laattijdig) wenst te annuleren. Voor zover er sprake is van een kosteloze ontbinding van de overeenkomst, zoals bedoeld in artikel 4.3, alinea 2, zal Lapperre de desgevallend voorafgaandelijk door de klant bij Lapperre geblokkeerde waarborg terugbezorgen aan de klant, onverminderd de rechten van Lapperre, zoals in de vorige alinea vermeld.
5. Levering en overgang van risico
5.1. Behoudens anders overeengekomen, vindt de levering van bestelde producten en/of diensten plaats binnen de dertig (30) dagen na de sluiting van de overeenkomst.
5.2. Indien Lapperre er niet in slaagt om de door de klant bestelde producten binnen de met de klant overeengekomen termijn te leveren, verzoekt de klant Lapperre om de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die, gezien de omstandigheden, passend is. Indien Lapperre er alsnog niet in slaagt om de producten binnen deze aanvullende termijn te leveren, heeft de klant het recht om de overeenkomst lastens Lapperre te annuleren en een schadevergoeding t.b.v. 25 % van de prijs van het bestelde hoortoestel te vorderen.
5.3. De klant verklaart uitdrukkelijk op de hoogte te zijn van het feit dat de door hem bestelde producten enkel in België kunnen worden geleverd/opgehaald.
5.4. Behoudens anders overeengekomen, worden de door de klant bestelde of voor de klant herstelde producten geleverd op het adres van het betrokken verkooppunt van Lapperre.
5.5. Indien de klant in gebreke blijft om op de voorziene datum de bestelde of herstelde producten af te halen bij Lapperre en de oorzaak daarvan niet te wijten is aan Lapperre of aan overmacht, is de
klant van rechtswege aan Lapperre een stallingsvergoeding t.b.v. 10 EUR/dag verschuldigd, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de dag van verzending van een aangetekende ingebrekestelling waarop geen geldige reactie kwam, zonder dat hiermee enige bewakings- of bewaringsverbintenissen in hoofde van Lapperre ontstaan. Desgevallend zal Lapperre hiervoor een bijkomende factuur opstellen.
5.6. Eventuele leveringskosten voor de levering van de door de klant bestelde producten, indien wordt afgeweken van artikel 5.4. van huidige algemene voorwaarden, zijn steeds ten laste van de klant, die hieromtrent werd geïnformeerd vooraleer hij zijn bestelling heeft geplaatst.
5.7. De eventuele levering van de door de klant bestelde producten op het adres van de klant, geschiedt steeds op risico van de klant.
5.8. Niettegenstaande het feit dat de eigendomsoverdracht van de bestelde producten slechts overgaat na volledige betaling ervan (zie artikel 10.1. van huidige algemene voorwaarden), is de klant zelf verantwoordelijk voor het verlies, de diefstal of de beschadiging van de door hem bestelde producten, zelfs in geval van toeval of overmacht, indien de klant nalaat om de bestelde producten tijdig op te halen, zoals bedoeld in artikel 5.5.van huidige algemene voorwaarden. Hetzelfde geldt voor niet-tijdig opgehaalde herstelde producten.
6. Prijzen en betaling
6.1. Alle prijzen worden steeds in EURO uitgedrukt en zijn inclusief alle taksen.
6.2. Behoudens anders overeengekomen, worden de prijzen geacht exclusief leverings- en/of opslagkosten te zijn.
6.3. De integrale betaling (desgevallend na compensatie met de geblokkeerde waarborg) van het totaal openstaande bedrag, gebeurt contant of uiterlijk op de vervaldag van de factuur van Lapperre. Gebeurt dit niet, dan verstuurt Lapperre een eerste kosteloze herinnering met het verzoek om alsnog over te gaan tot betaling binnen de 14 kalenderdagen. Deze termijn van 14 kalenderdagen gaat in op de derde werkdag na verzending van de herinnering in geval van een verzending per post, dan wel op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden in geval van een verzending langs elektronische weg (o.a. e-mail).
6.4. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling na het verstrijken van de bijkomende termijn bedoeld in artikel 6.3 van huidige algemene voorwaarden, zijn vanaf de eerste kalenderdag na het verstrijken van deze bijkomende termijn op de verschuldigde som van rechtswege en zonder bijkomende ingebrekestelling verwijlinteresten verschuldigd en zal Lapperre gerechtigd zijn een forfaitair schadebeding aan te rekenen. De verwijlinteresten worden berekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
Het forfaitaire schadebeding bedraagt:
- 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is;
- 30,00 EUR vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00
EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR is;
- 65,00 EUR vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is.
6.5. Indien de betaling niet is voldaan binnen 14 kalenderdagen vanaf de verzending van een ingebrekestelling aan de klant om de prijs alsnog volledig te betalen (na het doorlopen van de procedure onder artikel 6.3), kan Lapperre de verkoop ontbinden. In dit geval is de klant, onverminderd bovenvermelde interesten en schadebeding, aan Lapperre een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met het factuurbedrag, desgevallend te verminderen met de opbrengst na wederverkoop (indien mogelijk) van de producten, waarbij de klant en Lapperre overeenkomen dat er minstens 25 % van de totale prijs verschuldigd zal zijn (als schadevergoeding). Dit alles onverminderd het recht voor Lapperre om een hogere werkelijk geleden schade te bewijzen.
6.6. Lapperre houdt zich het recht voor om de bestelde toestellen voor het volledige bedrag aan te rekenen aan de klant, indien de klant nalaat om binnen een termijn van twee (2) maanden de documenten (bijlage 12 en 17) in orde te brengen voor aflevering. Deze termijn van twee (2) maanden begint te lopen vanaf de datum vermeld op de ondertekende bestelbon.
6.7. De niet-betaling van een factuur op de vervaldag, heeft de onmiddellijke opeisbaarheid van alle nog openstaande facturen van de klant tot gevolg, zelfs de niet-vervallen, evenals de opeisbaarheid van de nog door Lapperre op te stellen facturen rekening houdend met de reeds geleverde producten en/of prestaties, zonder rekening te houden met de eventueel voordien toegestane betalingsvoorwaarden. Bij niet-betaling van een factuur heeft Lapperre bovendien het recht om alle bestaande, nog uit te voeren overeenkomsten met de klant op te schorten, dan wel te verbreken.
6.8. Betalingen van facturen worden eerst geïmputeerd op de vervallen interesten, daarna op de vervallen schadebedingen en slechts nadien op de hoofdsom van de oudste openstaande facturen. Lapperre behoudt zich aldus het recht voor om inkomende betalingen eerst aan te rekenen op andere facturen die nog openstaan.
7. Financiering – Comfort Betalingsplan
7.1. De klant kan er desgevallend voor opteren om gebruik te maken van het Comfort Betalingsplan, hetwelk een krediet op afbetaling is. Dit Comfort Betalingsplan wordt aangeboden door een externe kredietgever en is onderworpen aan bijzondere voorwaarden, dewelke worden overhandigd bij het afsluiten van een Comfort Betalingsplan maar dewelke eveneens te allen tijde bij Lapperre kunnen worden opgevraagd.
7.2. In voorkomend geval gebeurt de financiering overeenkomstig de regels inzake consumentenkrediet zoals opgenomen in Boek VII van het Wetboek Economisch Recht, en inzonderheid artikel VII.83 met betrekking tot de mogelijkheid van de consument om van de kredietovereenkomst af te zien.
7.3. In geval van financiering door bemiddeling van Lapperre zal hiervan melding gemaakt worden op de voorzijde van de bestelbon.
7.4. Indien op de voorzijde van de bestelbon is vermeld dat de overeenkomst werd gesloten onder opschortende voorwaarde van de toekenning van een financiering en indien de financiering wordt geweigerd door de kredietgever, zal de klant onverwijld Lapperre hiervan in kennis stellen.
Daarenboven moet het schriftelijk bewijs van deze financieringsweigering per brief aan Lapperre worden overgemaakt binnen de 2 weken na de ondertekening van de bestelbon. Het eventueel betaalde voorschot zal in dat geval onverwijld aan de klant worden terugbetaald. Indien de klant deze bepaling niet naleeft zal hij aan Lapperre een schadevergoeding verschuldigd zijn die overeenstemt met de opgelopen schade, waarbij partijen overeenkomen dat deze schade gelijk zal zijn aan 15% van de totaalprijs van de (onder opschortende voorwaarde van de toekenning van een financiering) bestelde producten, onverminderd het recht voor Lapperre om een hogere werkelijk geleden schade te bewijzen.
7.5. Lapperre draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor een eventuele kredietweigering door de kredietgever.
8. Verzekering – ComfortPlus Plan
8.1. Het ComfortPlus Plan is een pakket aan voordelen dat aangeboden wordt door Lapperre bij de verkoop van haar hoortoestellen. Het ComfortPlus Plan bestaat uit drie elementen: een set aan algemene voordelen, een verzekering tegen beschadiging, verlies en diefstal én de uitbreiding van de wettelijke garantie. De modaliteiten en voorwaarden waaronder de klant een ComfortPlus Plan kan onderschrijven, worden opgenomen in de Algemene Voorwaarden ComfortPlus Plan, dewelke worden overhandigd bij het afsluiten van een ComfortPlus Plan maar dewelke eveneens te allen tijde bij Lapperre kunnen worden opgevraagd.
9. Garantie
9.1. Overeenkomstig de artikelen 1649bis tot 1649nonies van het Burgerlijk Wetboek geniet de klant een wettelijke garantie voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf voornoemde levering. Na verloop van de garantie zoals voorzien in de vorige alinea, geniet de klant eveneens van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken zoals bepaald in de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en voor zover het verborgen gebrek de verkochte zaak ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het is bestemd of het gebruik ervan aanzienlijk vermindert.
De klant is verplicht om iedere levering onmiddellijk zorgvuldig en volledig te controleren bij ontvangst. Elk gebrek aan overeenstemming of elk verborgen gebrek moet aan Lapperre (op de maatschappelijke zetel van Sonova Retail Belgium NV) per aangetekende brief gemeld worden binnen een termijn van twee maanden vanaf het ogenblik waarop de klant het heeft vastgesteld of het normalerwijze had moeten vaststellen, bij gebreke waaraan de vordering van de klant in toepassing van artikel 1649bis e.v. en/of artikel 1641 e.v. Burgerlijk Wetboek onontvankelijk is.
9.2. Producten kunnen niet worden teruggezonden aan Lapperre zonder diens schriftelijke toestemming. Een eventuele schriftelijke toestemming van Lapperre tot terugzending van deze producten, houdt evenwel geen erkenning in dat de door de klant teruggezonden producten niet conform zouden zijn of een gebrek zouden bevatten. Het terugzenden van de producten gebeurt in elk geval op kosten en risico van de klant.
9.3. Bijkomend op de hierboven beschreven wettelijke garantie, kan de klant een door Lapperre aangeboden ruimere conventionele garantie aankopen (al dan niet binnen het ComfortPlus Plan). De modaliteiten en voorwaarden van de conventionele garantie worden in voorkomend geval
opgenomen in de bestelbon of worden gedetailleerd beschreven in het ComfortPlus Plan, waarvan de klant erkent een kopie te hebben ontvangen en waarvan de klant erkent deze voorwaarden te aanvaarden.
10. Eigendomsvoorbehoud en retentierecht
10.1. In afwijking van artikel 1583 Burgerlijk Wetboek, gaan de eigendomsrechten op de geleverde producten pas over op de klant op het ogenblik van volledige betaling (in hoofdsom, interesten, kosten en alle andere toebehoren) van de daarmee verbonden factuur.
10.2. Lapperre behoudt zich het recht voor om de producten terug te nemen indien de betaling van het verschuldigde bedrag van de prijs voor de producten op de vervaldag van de factuur niet is gebeurd.
10.3. De klant verbindt zich ertoe om al hetgeen te doen dat redelijkerwijze van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van de onbetaalde producten veilig te stellen. Niettegenstaande artikel 10.1. van huidige algemene voorwaarden, is de klant dus vanaf de levering verantwoordelijk voor het verlies en/of de beschadiging van de onbetaalde producten, zelfs in geval van toeval of overmacht.
10.4. Lapperre beschikt bovendien over een retentierecht op de producten die bij haar door de klant worden binnengebracht voor herstelling, voor zover Lapperre over een opeisbare vordering beschikt ten opzichte van de klant (bv. onbetaalde facturen). Lapperre is gerechtigd om dit retentierecht uit te oefenen op alle producten die eigendom zijn van de klant en die zij onder zich heeft. Dit tot dekking van alle sommen die de klant nog aan Lapperre verschuldigd is of zal zijn.
11. Aansprakelijkheid
11.1. Lapperre is enkel aansprakelijk voor de directe schade als gevolg van bedrog of een opzettelijke of zware fout. Lapperre kan in ieder geval nooit aansprakelijk gehouden worden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving of vorderingen van derden.
11.2. De contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van Lapperre is te allen tijde beperkt tot het factuurbedrag van de producten en/of diensten waarvoor haar aansprakelijkheid wordt ingeroepen.
11.3. Voor zover Lapperre bij de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden, is zij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout of nalatigheid.
11.4. Elke aansprakelijkheid van Lapperre is tevens uitgesloten wanneer de schade is veroorzaakt door de schuld of tussenkomst van de klant of een derde.
11.5. Lapperre is ook niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit slijtage of voor schade die voortvloeit uit een toepassing en/of het gebruik van de bestelde producten dat niet in overeenstemming is met een normaal gebruik of met de gebruiks-, plaatsings-, reinigings- of onderhoudsvoorschriften.
11.6. Lapperre is in geen geval aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door een gebrek in de geleverde producten, indien die schade niet alleen te wijten is aan dat gebrek, maar ook door een fout of nalatigheid van de klant of van een persoon voor wie de klant verantwoordelijk is.
12. Klachten
12.1. Eventuele klachten kunnen schriftelijk worden verzonden naar de maatschappelijke zetel van Sonova Retail Belgium NV. Desgevallend kunnen deze ook per e-mail worden gericht aan de Directie van Sonova Retail Belgium NV op het volgend e-mailadres: info@lapperre.be.
12.2. Klachten en/of opmerkingen met betrekking tot de facturatie dienen binnen de 10 kalenderdagen na de ontvangst van de factuur op gemotiveerde wijze per aangetekend schrijven aan Lapperre te worden gericht, op het adres zoals onder artikel 12.1. van huidige algemene voorwaarden vermeld. Tenzij in gevallen waarin de datum van ontvangst van de factuur duidelijk blijkt, wordt de factuur geacht ontvangen te zijn ten laatste drie dagen na factuurdatum.
12.3. Eventuele klachten schorten de opeisbaarheid van de facturen van Lapperre evenwel niet op.
13. Hoedanigheid van de klant
13.1. Deze algemene voorwaarden zijn integraal van toepassing wanneer de klant een consument is in de zin van het Wetboek Economisch Recht of in de zin van het artikel 1649 bis § 2.1° van het Burgerlijk Wetboek, d.w.z. wanneer de klant, een natuurlijke persoon is die voor doeleinden handelt die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit.
13.2. Wanneer de klant geen consument is in de zin van artikel 13.1., zijn de bepalingen in deze algemene voorwaarden eveneens integraal van toepassing, maar dan met uitzondering van de artikelen: 4.1., 5.1., 5.2.,6.3., 6.4.,7., 9.1., 21.1. en 21.2. .
In dat geval:
- wordt artikel 4.1. aangevuld met de volgende zin: “Voor zover de klant geen consument is, komt de overeenkomst met Lapperre slechts tot stand indien voormelde documenten worden ondertekend door een (rechts)persoon die bevoegd is om de klant in rechte te verbinden.”;
- zijn de vermelde prijzen vatbaar voor verhoging indien de door de fabrikant of invoerder aanbevolen catalogusprijs verhoogt;
- is de opgegeven leveringsdatum of –termijn altijd louter indicatief en zonder vaste verbintenis vanwege Lapperre;
- wordt artikel 6.3. vervangen door de volgende bepaling: “De integrale betaling (desgevallend na compensatie met de geblokkeerde waarborg) van het totaal openstaande bedrag, gebeurt contant of uiterlijk op de vervaldag van de factuur van Lapperre. Gebeurt dit niet, dan is op de verschuldigde som van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest van 1 % per begonnen maand verschuldigd tot op de datum van de algehele betaling en zal het verschuldigde bedrag tevens verhoogd worden met een schadebeding van 15%, met een minimum van 100,00 EUR, onverminderd de eventueel bijkomende gerechtskosten en deurwaarderskosten.”
- is artikel 6.4 niet van toepassing;
- wordt artikel 9.1. vervangen door de volgende bepaling:
“Wettelijke garantie De koper geniet van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken bepaald in de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en voor zover het verborgen gebrek het product ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het bestemd is of het gebruik ervan aanzienlijk vermindert. Elk verborgen gebrek moet aan de verkoper per aangetekende brief gemeld worden binnen een termijn van twee maanden vanaf het ogenblik waarop de koper het heeft vastgesteld of het normalerwijze had moeten vaststellen. Zichtbare gebreken moeten in elk geval per aangetekende brief aan Lapperre gemeld worden binnen de tien (10) kalenderdagen vanaf de levering.”
- wordt artikel 21.1. vervangen door de volgende bepaling:
“De contractuele relatie tussen de klant en Lapperre wordt beheerst door het Belgisch recht, met uitdrukkelijke uitsluiting van het Weens Koopverdrag van 11 april 1980.”
- zijn de rechtbanken van de het gerechtelijk arrondissement Brussel uitsluitend bevoegd.
14. Overmacht
14.1. De partij die een geval van overmacht inroept, brengt de andere partij hiervan per aangetekend schrijven, per gewone post en/of per e-mail of enig ander communicatiemiddel op de hoogte, zonder ongerechtvaardigde vertraging, vanaf het moment waarop hij/zij kennis heeft genomen van het voorval en de gevolgen ervan voor de uitvoering van zijn/haar verplichtingen. Partijen sluiten financiële overmacht uitdrukkelijk uit.
14.2. Lapperre kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van uitstel of van niet-uitvoering van haar verbintenissen als gevolg van overmacht. Onder overmacht dient te worden verstaan: oorlogen, epidemieën/pandemieën, overheidsbeslissingen, brand, overstromingen, stakingen, dan wel andere daden van derden of gebeurtenissen die niet aan Lapperre kunnen worden toegerekend, doch die de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk of geheel onmogelijk maken.
14.3. In geval van overmacht kan Lapperre naar eigen keuze, zonder dat daartoe een ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is, en zonder enig recht van verhaal van de klant t.a.v. Lapperre: (i) de ontbrekende diensten en/of producten vervangen door een functioneel equivalent; (ii) de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk opschorten; (iii) de overeenkomst met de klant per aangetekende brief ontbinden (indien de uitvoering van de overeenkomst ingevolge de overmachtssituatie definitief onmogelijk is of deze gewijzigde omstandigheden het economische evenwicht tussen partijen zodanig verstoort dat de verplichtingen van Lapperre onredelijk worden verzwaard); en/of (iv) de klant uitnodigen om de overeenkomst tussen de klant en Lapperre te heronderhandelen met het oog op het sluiten van een nieuwe overeenkomst met dezelfde economische belangen en evenwichten.
15. Rechtsverwerking
15.1. Het eventueel of zelfs herhaaldelijk niet-toepassen door Lapperre van enig recht dat haar toekomt, leidt geenszins tot rechtsverwerking.
16. Intellectuele eigendomsrechten
16.1. Alle intellectuele en/of industriële eigendomsrechten op alle door Lapperre ontwikkelde, ter beschikking gestelde en/of verkochte producten, analyses, uitvoeringsmethoden, ontwerpen,
tekeningen, modellen, rapporten, verslagen, offertes, brochures en andere documenten behoren toe aan Lapperre of haar leveranciers.
16.2. De klant verbindt zich ertoe alle intellectuele en/of industriële eigendomsrechten van Lapperre en haar leveranciers te eerbiedigen en te doen eerbiedigen.
17. Gegevensbescherming
17.1. De klant geeft aan Lapperre toelating om de door de klant verstrekte persoonsgegevens op te nemen in een geautomatiseerd gegevensbestand. Deze gegevens zullen worden gebruikt voor de uitvoering van de contractuele verplichtingen, maar ook met het oog op het optimaliseren van de dienstverlening van Lapperre, het onderhouden van de contracten, het regelen van de overeengekomen prestaties en het voeren van informatie- of promotiecampagnes in verband met de door Lapperre aangeboden diensten en/of producten. De klant geeft Lapperre de toestemming om deze gegevens desgevallend aan derden over te maken.
17.2. De klant kan steeds om mededeling en verbetering van zijn gegevens vragen. Indien de klant geen commerciële informatie van Lapperre meer wenst te ontvangen, dient de klant Lapperre hiervan op de hoogte te brengen.
17.3. Lapperre verbindt zich ertoe in het kader van de bescherming van de persoonsgegevens, naar best vermogen gepaste technische en organisatorische maatregelen te treffen die nodig zijn voor de bescherming van eventueel door haar verwerkte persoonsgegevens.
17.4. De privacy policy van Lapperre kan worden teruggevonden op de volgende website: https://www.lapperre.be/nl/privacyverklaring/. In deze verklaring vindt de klant welke gegevens Lapperre verwerkt, waarom deze verwerkt worden, wat de rechten van de klant zijn in verband met persoonlijke gegevens en hoe deze rechten kunnen worden uitgeoefend.
18. Interpretatie
18.1. De titels van de bepalingen worden in huidige algemene voorwaarden enkel opgenomen om er gemakkelijker naar te kunnen verwijzen en maken geen deel uit van de overeenkomst met Lapperre met het oog op de interpretatie en de lezing ervan. Indien een bepaling van huidige algemene voorwaarden op verschillende wijzen kan worden geïnterpreteerd en bepaalde interpretaties leiden tot de nietigheid of niet-afdwingbaarheid van de desbetreffende bepaling, dan dient aan zulke bepaling uiteraard een rechtsgeldige interpretatie te worden gegeven.
19. Gehele overeenkomst
19.1. Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst die met Lapperre werd afgesloten.
20. Deelbaarheid
20.1. De eventuele gedeeltelijke of volledige nietigheid, ongeldigheid of niet-toepasselijkheid van één of meer bepalingen van huidige algemene voorwaarden brengt in geen geval de geldigheid of toepassing van de overeenkomst met Lapperre of de andere bepalingen van huidige algemene voorwaarden in het gedrang.
20.2. In voorkomend geval zullen de klant en Lapperre de nietige, ongeldige of niet-toepasselijke clausule geheel of gedeeltelijk vervangen door een geldige clausule met identieke economische gevolgen die zo dicht mogelijk aanleunt bij de initiële bedoeling ervan.
21. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
21.1. De contractuele relatie tussen de klant en Lapperre wordt beheerst door het Belgisch recht.
21.2. Elk geschil met betrekking tot de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging van de overeenkomsten tussen de klant en Lapperre, kan naar keuze van de eiser worden gebracht: (i) voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één van de verweerders, (ii) de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of één ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd of (iii) voor de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel van Lapperre.
Wij maken alle oren blij!
Bel ons op 0800/10.888
Ma-vr van 09.00 tot 18:00 Za van 9:00 tot 13:00
Lapperre hoorcentrum vinden
Afspraak maken
Contact